Kostymfilmer ( och Harry Potter)

Har just sett två kostymfilmer- alltdå filmer som utspelar sig förr i tiden. Jag älskar ju sådana. Under the Greenwood tree och The Duchess. Jag hade två underbara kvällar (sena- alla andra sov) framför DVD`n. The Duchess spelas av Keira Knightly och det är en sann historia om en adelsdam under 1700-talet i england. En intelligent och vacker sådan, som kunde betydligt mer än sin man men ändå fick tvingas bo tillsammans med honom och hans älskarinna under hela sitt gifta liv. ( Älskarinnan var dessutom hennes bästa väninna- alltså innan hon blev mannens älskarinna...). En mycket bra films- om man gillar historia och kvinnors öden.
Under the greenwood tree är en typisk engelsk romantisk historia om den nya lärarinnan som kommer till en liten stad på 1800-talet och genast får tre friare- men vilken skall hon välja- smågullig romantisk- och en snygg kille som min 10-åriga dotter gillade...

Och så Harry då- var på bio och såg den. Mörk och bra, har inte sett någon av de andra på bio ( men däremot på TV), bio är verkligen MYCKET bättre. Och nu väntar man med spänning på den sista- vem kommer att dö? jag har INTE läst boken

//Anette

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0